صفر تا صد توسعه اقتصاد دریامحور
خبرگزاری نفت و گاز: مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از بازبینی در سند استراتژیک گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در افق 1406 بر طبق ابلاغیه اخیر مقام معظم رهبری در عرصه اقتصاد دریامحور آگاهی داد.
به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرس خیابانی، ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد دریا محور از طرف رهبری را به منزله فرصتی باارزش برای سیاست گذاران و دستگاه های اجرائی و همین طور شرکت های کشتیرانی دانست و اعلام نمود: بااینکه ایشان بارها در سخنرانی های اخیر خود نسبت به ظرفیتهای بی بدیل سواحل، دریاها و نیز موقعیت ژئوپلیتیک کشور در دسترسی به آب های آزاد و مسیرهای کریدوری، راهبردهایی را بیان فرموده بودند، در عین حال ابلاغ این سیاست ها که در قالب ۹ محور کلی بیان شده است، می تواند فرصتی بی نظیر برای کشور و صنعت دریایی باشد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امسال مشابه سالهای قبل نسبت به تهیه و بروزرسانی سند استراتژیک خود در افق ۱۴۰۶ اقدام نموده که باتوجه به سیاست های ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری، این سند مجدد مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.
توسعه سواحل مکران و بندر چابهار بمنظور افزایش رشد اقتصادی
مدرس خیابانی با اشاره به بند دو سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در عرصه توسعه کارهای اقتصادی دریا محور و ایجاد قطب های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس کرانه ها اظهار داشت: توسعه و فعال سازی پتانسیل های اقتصادی و بندری مکران که از سالهای قبل مورد تاکید ایشان قرار داشته، همچون ظرفیت هایی است که می تواند برای اجرائی شدن سیاست های اقتصاد دریا محور مورد نظر قرار گیرد و این در حالیست که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه سواحل مکران و استفاده از ظرفیتهای بندر چابهار بمنظور حمل بار از مبدأ چین و هند به بنادر جنوبی و سپس انتقال بوسیله کریدور شمال- جنوب به همسایگان شمالی کشور، برنامه توسعه ای مفصلی را تدارک دیده است.
وی اضافه کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همین طور با خرید بندر سالیانکا در روسیه تلاش نموده تا زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی در عرصه کارهای دریا محور در سنوات آتی فراهم نموده و با این اقدام، زمینه را برای فعال سازی ظرفیتهای دریا پایه کشور و افزایش درآمدهای ارزی مهیا کند.
تجهیز و نوسازی ناوگان با تاکید بر توان تولیدکنندگان داخلی
وی با اعلان اینکه اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد دریا محور در ۴ حوزه سخت افزاری، نرم افزاری، مغز افزاری و سازمان افزار از طرف ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دستورکار قرار خواهد گرفت، اشاره کرد: در عرصه سخت افزاری این شرکت تلاش نموده تا علاوه بر پیاده سازی برنامه راهبردی نوسازی و جوان سازی ناوگان در جنوب و شمال کشور بمنظور گسترش روابط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر، نسبت به خرید شناور، کانتینر، واگن و کشنده بمنظور فعال سازی و افزایش حجم عملیات در کریدور شمال- جنوب و از مبادی بنادر اقیانوسی به مقصد بنادر شمالی کشور اقدام نماید.
مدرس خیابانی، راهبرد اصلی در اجرای برنامه های بخش سخت افزاری را، تکیه بر توان تولیدکنندگان داخلی در عرصه ساخت شناور، کانتینر و واگن ذکر و تاکید کرد: نیازهای ناوگان به لحاظ تنوع شناورها در عرصه حمل و نقل کانتینری، فله، تانکر، سوخت رسان، فراساحل و همچنین شناورهای خزر کلاس جهت تردد در دریای خزر متمرکز است که با اولویت استفاده از مجموعه تولیدکنندگان داخلی نسبت به تامین این نیازها برنامه ریزی و اقدام لازم انجام شده است.
وی افزود: به موازات، در بخش تجهیزات بندری، بمنظور تامین جرثقیل، کشنده ها، نوسازی کانتینرها و از رده خارج کردن کانتینرهای فرسوده، برنامه ریزی و اقدام لازم انجام شده و در بخش ریلی نیز سعی شده تا بمنظور عملیاتی کردن و کمک به افزایش ظرفیت کریدور شمال- جنوب، با خرید و افزایش تعداد واگن های مورد نیاز جهت سرویس دهی در بخش حمل و نقل ترکیبی، نسبت به تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی که در بند ۸ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در عرصه اقتصاد دریا محور نیز مورد تاکید قرار گرفته، قدمهای عملیاتی برداشته شود.
مدرس خیابانی فعال سازی کریدور شمال- جنوب و حمل کالا از مبدا کشورهای مختلف دنیا به مقصد روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر را همچون راهبردهای اصلی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانست و اشاره کرد: باتوجه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور و کمبودهایی که در این زمینه بسیار مشهود است، گروه کشتیرانی در قالب یک برنامه بسیار منسجم و راهبردی، برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل جاده ای و ریلی که منجر به توسعه ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی خواهد شد، اقدام نموده که این امر، مدنظر رهبری در سیاست های ابلاغی قرار گرفته است.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تامین و ارتقای سرمایه انسانی در عرصه اقتصاد دریایی، اظهار داشت: برنامه ریزی برای ارتقای سطح آموزش نیروی انسانی در بخش دریایی و غیر دریایی، توسعه استفاده از شبیه سازها جهت ارائه آموزش های عملیاتی و کاربردی، نگهداری و حفظ سرمایه انسانی دریانورد و صاحب تجربه و برنامه ریزی برای جذب و آموزش نیروی کار جوان و تحصیل کرده همچون اقداماتی است که از طرف گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه انجام شده و در حال اجراست.
مدرس خیابانی اظهار داشت: همین طور طی ماه های گذشته با همکاری سازمان سنجش و آموزش کشور، مبادرت به برگزاری آزمون های تخصصی در عرصه های مختلف نموده تا نسبت به جذب نیروهای نخبه و دانشگاهی، عمل شود؛ ضمن این که با گزینش این افراد در قالب آزمون و انجام مصاحبه های تخصصی، بتوان نسبت به جذب افراد توانمند و متعهد اقدام نمود و بخش انسان افزار را نیز در این پروسه تقویت کرد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مؤسسه آموزشی کشتیرانی را یکی از مؤسسات معتبر در عرصه دریایی دنیا دانست و اظهار داشت: مدارک صادر شده از طرف مؤسسه آموزشی کشتیرانی در کل دنیا شناخته شده بوده و افرادی که از این مؤسسه فارغ التحصیل شده و در آزمون های سازمان بنادر و دریانوردی پذیرفته می شوند، در کشتیرانی های معتبر در دنیا مقبولیت بالایی دارند.
وی با اعلان اینکه امروز تمامی دریانوردان ایرانی از جوانان این مرز و بوم بر روی کشتی ها حضور دارند و حضور نیروهای خارجی در ناوگان حدودا به صفر رسیده است، اشاره کرد: باتوجه به تخصصی بودن مشاغل دریایی ضروریست علاوه بر حفظ مدیران، فرماندهان و مهندسان شاغل در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آموزش نیروی انسانی و مدیران بخش تجاری اقدام مستمر صورت گیرد که این مساله در دستور کار قرار گرفته است.
مدرس خیابانی با اعلان اینکه برنامه بلندمدتی برای جذب و آموزش نیروی انسانی دریانورد تدارک دیده شده است، اظهار داشت: در مجموع، در بخش انسان افزار سعی شده تا با جانشین پروری و جایگزینی جوانان و افراد متعهد و کارآمد بتوان در امتداد ارتقای سرمایه انسانی در بخش های مختلف گروه کشتیرانی که امروز بیش از ۷۰۰۰ نفر را پوشش می دهد، مطابق با بند ۶ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در عرصه اقتصاد دریا محور گام برداشت.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسعه ناوگان و ساخت شناورها و همین طور تحقق برنامه های راهبردی اقتصاد دریا محور را مستلزم همراهی تمامی دستگاه های سیاست گذار و تصمیم گیر و نیز بانک ها، صندوق توسعه ملی، وزارتخانه های راه و شهرسازی و صمت و شرکت های سازنده با محوریت متولی اصلی حمل و نقل دانست و اظهار داشت: سازندگانی همچون صدرا نکاء و اروندان اکنون مشغول ساخت شناورهای سفارش داده شده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بمنظور توسعه ناوگان در سنوات آتی هستند و لازم است در راستای تقویت توانمندی این مجموعه ها، حمایت جدی از بعد منابع مالی و به روزآوری تجهیزات صورت پذیرد.
منبع: oilna.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب