روایت فاطمی امین از موانع واردات خودرو در دولت سیزدهم

روایت فاطمی امین از موانع واردات خودرو در دولت سیزدهم به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، وزیر اسبق صمت اظهار داشت: مخالفت بانک مرکزی و مشکلات ارزی، مانع واردات خودرو بوده است. باوجود آنکه وزارت صمت درآمد ارزی را افزایش داد؛ اما بانک مرکزی با واردات خودرو موافقت نمی کرد.



به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، سید رضا فاطمی امین، وزیر اسبق صمت و مشاور اقتصادی رییس جمهور در دولت سیزدهم در برنامه پایش اظهار داشت: دولت با دو دسته چالش مواجه بود. نخستین دسته، چالش های ساختاری هستند که بر رفتار فعالین اقتصادی تأثیر می گذارد. چون ساختارها دیده نمی شوند، از آنها غفلت می شود. ساختارها می توانند موجب محدودیت یا گسترش فعالیت فعالان اقتصادی باشند.
وی در ادامه از دهه نود و مشکلات اقتصادی آن زمان اظهار داشت: به لحاظ عملکرد، دهه نود، دوران بسیار بدی بود. رشد اقتصادی در ده سال دهه نود، ۰۷.۰ درصد بود. دولت سیزدهم این رشد را به ۵ درصد رساند. همه می گویند ده سال چیزی نیست و می شود آنرا جبران کرد.
وزیر اسبق صمت اظهار داشت: ما در زمستان ۱۴۰۱، رشد ۱۲ درصدی صنعت را تجربه کردیم. سوالی که همه از ما می پرسند این است که چرا این رشد در زندگی مردم احساس نمی گردد. یک سدی را در نظر بگیرید. ورودی آب این سد برای ده سال حدودا بسته بود. سد حدودا خالی بوده و حالا که جریان آب برگشته است، زمان زیادی می برد تا پر از آب شود. این دلیلی است که مردم رشد اقتصادی را احساس نمی کنند. زمان لازم است تا در زندگی مردم جریان یابد.
وی در پاسخ به این پرسش که وزارت صمت برای اصلاح ساختارها چه اقدامی انجام داد، اظهار داشت: کارهایی شروع شد؛ اما نیمه تمام ماند. صنعت در اقتصاد بسیار اهمیت دارد. پیشران اقتصاد است. وقتی تولید صنعتی داشته باشیم، حمل و نقل و انبارداری و… هم رشد می کنند. رشد اقتصادی صنعت در تابستان ۱۴۰۰، برابر با ۲.۱ درصد بود. رشد اقتصادی هم ۵ درصد بود. در ۶ فصل بعد، صنعت رشدی ۱۱.۹ درصدی داشت و اقتصاد هم به ۵.۵ درصد رشد رسید. سرمایه گذاری هم از ۳.۶ به ۱۰ درصد رسید. رشد سرمایه گذاری یعنی سرمایه گذاران به آینده امیدوارند. صادرات هم رشد خوبی را تجربه نمود. ما کار بسیار ساده ای کردیم. مسیر را هموار کردیم.

صنعت سیاسی، اجتماعی خودرو

در بخش دیگر برنامه، درباره ی خودرو و اتفاقاتی صحبت شد که در زمان وزارت فاطمی امین افتاده بود. وزیر اسبق صمت اظهار داشت: خودرو یک صنعت سیاسی و اجتماعی است. سال ۹۷ که تحریم ها شروع شد، در مردادماه همان سال صنعت خودروی ایران تحریم شد. درحالی که سه ماه بعد صنعت نفت ایران تحریم شد. این نشان میدهد دشمنان ما به خوبی می دانند که خودرو چه اثر سیاسی و اجتماعی دارد و متأسفانه سیاسیون خیلی در این صنعت دخالت می کنند. سال ۹۶، حدودا یک میلیون خودرو تولید می شد و بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو هم وارد شد. از سال ۹۷ یکهو عرضه کاهش پیدا کرد. ۲۰ درصد خودرو ها ناقص بودند؛ یا آینه نداشتند یا فرمان نداشتند.
وی افزود: نمی شود گفت به خاطر تحریم ها بود که خودرو ها ناقص ماندند. تحریم که نشانی غلط است. هرکجا که گیر می نماییم و می خواهیم فرار نماییم می گوئیم تحریم است. مگر سال ۱۴۰۱ تحریم ها برداشته شده بود؟ سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، صنعت خودروسازی ۳۸.۸ درصد رشد داشت. آخر سال ۱۴۰۱ فقط هزار خودروی ناقص در پارکینگ ها بود.

عرضه پایین خودرو، دلیل اصلی مشکلات خودرو است

مشاور اقتصادی رییس جمهور در دولت سیزدهم درباب تأثیر عرضه پایین خودرو بر جامعه اظهار داشت: چهار سالی متوالی سالی ۵۰۰، ۶۰۰ هزار خودرو کم تر از تقاضای جامعه تولید می شود؛ یعنی در این بخش عقب ماندگی داریم. انباشت تقاضا اتفاق می افتد. مثال سد اینجا هم به کار می آید. به خاطر تقاضای بالا، هرچند که الان تولید زیاد شده؛ اما باز هم عقب هستیم. از جانب دیگر قیمت ارز هم رشد داشته است. مردم به جهت اینکه پولشان از دست نرود، در بازار خودرو سرمایه گذاری می کنند. خودرو کالای سرمایه ای می شود و یک تقاضای کاذب هم شکل می گیرد. در آن مدت بطورمثال ایران خودرو برای ۱۰ هزار خودرو ثبت نام می کرد؛ اما ۱۰ میلیون نفر ثبت نام می کردند. تنها راهکار این مشکل، افزایش عرضه است.
فاطمی امین توضیح داد: باید بازار به تعادل برسد. من شخصاً سال ۱۴۰۰ با واردات خودرو مخالف بودم؛ چون محدودیت ارزی داشتیم. هرچند که به لحاظ صنفی مخالفت با واردات به ضرر من بود. برای حل این مشکل بر صادرات تمرکز کردیم تا درآمد ارزی رشد کند. سال ۱۴۰۱، قله صادرات ما بود که ۵۴ میلیارد دلار درآمد داشتیم و نسبت به سال قبل ۵ میلیارد دلار رشد داشت. پس از آن من موافق با واردات خودرو بودم. ما درآمد ارزی را افزایش دادیم و انتظار داشتیم واردات انجام شود؛ اما بانک مرکزی مخالف بود و می گفت واردات مشکلات ارزی به وجود می آورد. بالاخره واردات خودرو در هیئت دولت تصویب گردید و آخر سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰۰ هزار ثبت سفارش داشتیم.
به گفته وزیر اسبق صمت، چالش های واردات خودرو بالاتر از واردات سایر کالاها است. سال ۱۳۷۱ قانونی تصویب گردید، شرکتی که می خواهد واردات خودرو انجام دهد، باید با تولیدکننده قرار داشته باشد. در دوران تحریم ها کدام شرکت خارجی مستقیم قرار داد می بندد؟ قانون دیگری در سال ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی تصویب گردید که شرکت واردکننده خودرو باید فناوری را هم وارد کند. همین طور قانون دیگری می گوید شرکت واردکننده باید زنجیره خدمات بعد از فروش داشته باشد، درحالی که برای سایر کالا انقدر سخت گیری وجود ندارد. با همه این اوصاف در اواخر ۱۴۰۱، حدود ۱۰۰ هزار ثبت سفارش داشتیم.
فاطمی امین با اعلان اینکه مسئولین کشور به خاطر مسائل حاشیه ای، نمی توانند به خوبی کار کنند و اظهار داشت: من فقط پنجشنبه و جمعه ها را فرصت داشتم تا کار کنم. حدودا هر دو روز مجلس از من سوال می پرسید. تمام مسئولین درگیر حواشی هستند که اگر نباشد به خوبی می توانند کار کنند.
مشاور اقتصادی شهید رئیسی در آخر هم اظهار داشت که اگر با تجربه سه سال قبل مسئولیت وزارت را برعهده می گرفت، حتما بر مدیریت استعدادها و اصلاح ساختارها زمان بیشتری می گذاشت.


منبع:

1403/06/13
09:56:12
5.0 / 5
237
تگهای خبر: تحریم , تولید , خدمات , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز