تخلف 21 هزار میلیاردی ایران خودرو

تخلف 21 هزار میلیاردی ایران خودرو به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، شرکت ایران خودرو در تخلفی آشکار و بر خلاف تعهدات اولیه، به جای نصب موتور EF7 بر روی خودروی سورن پلاس موتور ارزان و قدیمی تر XU7P نصب کرده است.



به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، شرکت ایران خودرو بر خلاف تعهدات اولیه، به جای نصب موتور EF۷ بر روی خودروی سورن پلاس موتور ارزان و قدیمی تر XU۷P نصب کرده است. اختلاف قیمت این دو موتور حدود ۷۰ میلیون تومان است و طبق برآوردها ایران خودرو با این تخلف بیشتر از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سود به جیب زده است.
در همین خصوص جمال علیزاده قمشه ای کارشناس اقتصادی صنایع بزرگ در رابطه با تخلف ایران خودرو در محصول سورن پلاس به خبرگزاری مهر اظهار داشت: قبل از پرداختن به پرونده تخلف سورن پلاس باید به پیشینه عرضه خودرو در سامانه یکپارچه اشاره نمود. ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که وزارت صمت اعلام نمود در جهت فروش خودرو صرفا در سامانه یکپارچه فروش هرگونه فروش خودرو از راه غیر از سامانه یکپارچه ممنوع و از این پس فروش خودرو فقط از راه سامانه متمرکز صورت می گیرد.
علیزاده قمشه ای اضافه کرد: همینطور در این حین اعلام گردید که مسئولیت نظارت بر هرگونه تخلف خودروسازها با وزارت صمت بوده و این وزارت خانه به سبب تحویل خودرو های فروخته شده ذیل این سامانه مسئول است.
وی در ادامه به نخستین اطلاعیه ایران خودرو برای عرضه سورن پلاس بنزینی در طرح فروش یکپارچه اشاره نمود و اظهار داشت: سورن پلاس بنزینی در این طرح با کد کلاس ۵۷۵۲۹ معرفی و اعلام شده که خودروی قابل عرضه از راه این بخشنامه، از آخرین استاندارد زیست محیطی و مقررات اعلام شده و حاکم بر کشور در زمان تحویل خودرو، برخوردار خواهد بود. این استانداردها امکان دارد به شکل دوره ای به روزرسانی شود و در مورد تغییر در خودرو در اطلاعیه ایران خودرو هیچ موردی به جز استانداردها اعلام نشده است.


این کارشناس اقتصادی افزود: در مورد ارتقا استانداردهای ملی هم اعلام شده که در صورت ارتقا، قیمت باردیگر محاسبه و مشتری ملزم به پرداخت مابه التفاوت است که این هم شامل مواردی چون الزامات استاندارد روز، رفاهی، تجهیزات و … می شود.
علیزاده قمشه ای در پاسخ به این که آیا تغییر موتور را هم میتوان در این راستا دانست؛ اظهار داشت: تغییر موتور به هیچ وجه در حوزه تغییر استانداردها نیست؛ مگر آن که یک موتور نتواند استانداردهای آلایندگی را پاس کند که در شرایط فعلی و با وجود محدودیت های جدی در تعدد موتور، این مورد مطرح نیست. به غیر از این، تغییر موتور سورن پلاس تحویلی نسبت به آن چه ثبت نام شده است، تغییر از یک موتور جدیدتر با استاندارد بالاتر به موتور قدیمی، معیوب و پرایراد رخ داده است. اگر بحثی هم از منظر استانداردهای آلایندگی برای موتورهای این شرکت مطرح باشد، موتور xu۷، موتور مشترک بین وانت آریسان و سورن به اصطلاح ایران خودرو ارتقا یافته، با اولویت بالا بایستی از رده خارج شده و موتورهای جدیدتر و واقعاً بهینه (!) جایگزین آن شوند.
وی تصریح کرد: به هر حال خودروساز به هیچ وجه مجاز به تغییر موتور بدون اطلاع و اجازه از مشتریان نیست. تخلفی که در سورن پلاس رخ داده و تعداد زیادی از مشتریان را درگیر کرده است.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این که آیا ایران خودرو در زمان ثبت نام و قرعه کشی، مشخصات کامل سورن پلاس را اعلام و صراحتاً نصب موتور EF۷ را اعلام نموده است یا خیر هم اظهار داشت: بله طبق کاتالوگی که برای تنها نمونه موجود از سورن پلاس با سر کد ۵۷۵ در اسفند ۱۴۰۱ بر روی سایت این شرکت قرار گرفته، موتور این محصول از نوع EF۷ معرفی شده و غیر از سرکد ۵۷۵ هیچ سورن پلاس دیگری وجود خارجی نداشته است.
علیزاده قمشه ای در پاسخ به این که به هر حال خودروساز مجاز به ایجاد تغییرات در تجهیزات و امکانات خودرو است و این را در همان اطلاعیه اعلام نموده است؛ اظهار داشت: این مورد برای تغییر امکانات مثل بازکن درب صندوق از داخل و دیگر امکانات رفاهی صدق می کند کما این که در محصول جدید با سر کد ۵۸۴، دوربین دنده عقب، مانیتور، رینگ آلومینیومی و خیلی از موارد که آپشن نامیده می شود هم حذف گردیده است اما موتور و سیستم انتقال قدرت به هیچ وجه جزو این موارد نیست.
حدود ۳۰ هزار نفر به جای سورن پلاس EF۷ سورن پلاس XU۷P تحویل گرفته اند
وی در ادامه به آمار افراد درگیر با این پرونده اشاره و اعلام نمود: طبق اطلاعاتی که ایران خودرو در سامانه کدال منتشر نموده است؛ از آغاز سال جاری تا نیمه مرداد ماه ۲۷ هزار و ۸۶۴ دستگاه سورن پلاس که قرار بوده مجهز به موتور EF۷ باشد را با موتور XU۷P به مشتریان تحویل داده است. با عنایت به این که آمار انتشار یافته مربوط به بیشتر از ۴۰ روز پیش است و با لحاظ آمار دو ماهه آخر سال ۱۴۰۲، میتوان اظهار داشت که موتور سورن پلاس بیشتر از ۳۰ هزار نفر به XU۷P تغییر یافته است.
وی اضافه کرد: موتور EF۷ بعنوان یک موتور ۱۶ سوپاپ با تکنولوژی CVVT در بازار آزاد بالای ۱۲۰ میلیون تومان قیمت دارد و فناوری ساخت آن هم در ارتباط با کمتر از ۲۰ سال پیش است اما موتور XU۷ که ۸ سوپاپ است در بازار آزاد ۷۰ میلیون تومان از موتور EF۷ ارزان تر است و زیر ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. فناوری این موتور پیر و پرچالش هم در ارتباط با ۴۰ سال پیش است و در جهان یک موتور منسوخ شده به حساب می آید. به بیان دیگر ایران خودرو بر خلاف تعهدات اولیه خود جهت استفاده از پیشرانه EF۷، بدون اجازه از متقاضیان یک موتور ارزان تر با فناوری پایین تر را جایگزین کرده است. این یعنی کم فروشی و تقلب در معامله. از سوی دیگر علیرغم این اقدام، قیمت را نه تنها کاهش نداده بلکه نسبت به خودروی فروخته شده با موتور بهتر، ۵ میلیون تومان هم بالاتر برده است.
ایران خودرو حدود ۲۱ هزار میلیاردریال به جیب زده است
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: با برآورد این اختلاف ۷۰ میلیون تومانی و ۳۰ هزار خودروی تحویلی، میتوان اظهار داشت که ایران خودرو با این تخلف، فقط از محل این تغییر موتور طی این مدت نزدیک به ۲۱ هزار میلیاردریال به جیب زده است. طبق میزان تولید ماهانه اعلامی این شرکت در کدال و با عنایت به آن که تعداد زیادی از متقاضیان سورن پلاس که سال ۱۴۰۱ ثبت نام نموده و در انتظار تحویل آن هستند؛ قابل پیشبینی است که در صورت ادامه این تخلف و فروش اجباری، تا پایان فصل پاییز بیشتر از ۲، ۰۰۰ میلیارد تومان دیگر از جیب مردم به نفع این خودروساز دریافت و حقوق عمومی مردم ضایع می گردد. مطابق اسناد موجود، متأسفانه در کارتابل برخی مشتریان مشاهده شده است که ایران خودرو با جعل داده های ارسالی از جانب سامانه یکپارچه، مبادرت به تغییر اطلاعات خودروی ثبت نامی و درج خودروی بی کیفیت جدید یا همان سورن پلاس xu۷p بعنوان انتخاب مشتریان نموده است که این مورد خود تخلفی عجیب در این سطح بوده که بایستی متولیان آن تحت تعقیب کیفری قرار گیرند.


ورود شورای رقابت
در همین خصوص سپهر دادجوی توکلی در گفت و گو با خبرنگار مهر در رابطه با اقدام ایران خودرو در تعویض موتور سورن پلاس اظهار داشت: این مورد در حیطه کاری شورای رقابت بعنوان ناظر بر وزارت صمت قرار دارد و این شورا به مبحث ورود کرده است.
وی افزود: شورای رقابت یک نهاد شبه قضایی است و با شکایت اشخاص و عرضه مستندات به موضوعات ورود می کند. در بعضی موضوعات هم بعنوان ناظر به شکل خودکار ورود می کند که بحث اخیر در رابطه با سورن پلاس از همین دست موضوعات است.
سخنگوی شورای رقابت تصریح کرد: نتیجه بررسی های شورای رقابت در بعضی پرونده ها در صورت ضرورت اطلاع رسانی می شود و در مورد این مورد هم احتمالا این اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.
کمیسیون صنایع از ایران خودرو توضیح خواست
گفتنی است مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی هم پیش از این در واکنش به این تخلف گفته بود که در اولین نشست کمیسیون در این خصوص با دعوت از مدیران ایران خودرو از آنها توضیح خواهد خواست.
وی همینطور اعلام نموده بود که مجلس حتما به مبحث قراردادهای خودروسازان با مشتریان ورود می کند و این مساله را به وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اطلاع داده ایم و خواهان این شده ایم که فضای موجود را برهم بزند.
تولید سورن پلاس EF۷ متوقف نشده است!
تغییر موتور سورن پلاس از EF۷ به XU۷P مصداق بارز تغییر در خودرو و در نتیجه تخلف شرکت ایران خودرو است. این تغییر موتور به هیچ وجه جنبه فنی ندارد چون موتور EF۷ الان بر روی خودرو ری را بعنوان جدید ترین و گران قیمت ترین خودروی ملی محصول ایران خودرو نصب شده است. همینطور این که به جای موتور EF۷ بر روی سورن پلاس همان موتوری که بر روی وانت آریسان نصب شده برای این محصول هم تعبیه شود تخلف محرز و شیطنت اقتصادی ۴۰ هزار میلیاردریالی است و امیدواریم شورای رقابت طرف مصرف کننده را گرفته و برخورد بگونه ای نباشد که مردم متضرر شوند. جالب است بدانید آخرین بروز رسانی اطلاعات سورن پلاس بنزینی در سایت ایران خودرو مطابق تصویر زیر برای ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۳ بوده و در آن همچنان نوع موتور EF۷ ذکر شده، حال آن که در سایت شرکت، خودروی سورن پلاس با موتور xu۷p هم معرفی شده که در نام آن، نوع موتور ذکر شده که نشان از متفاوت بودن این خودرو با خودروی ثبت نامی متقاضیان در سال ۱۴۰۱ است.


برای سورن پلاس های تحویل پاییز و زمستان چاره اندیشی کنید
با توجه به تعداد بالای شهروندان درگیر، همچنان منتظر واکنش نهادهای مسئول و نظارتی چون سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صمت، قوه قضاییه و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم هستیم. حدود ۳۰ هزار نفر تابحال خودروی تعویض موتور شده تحویل گرفته اند و احتمالا تعداد زیادی از این افراد از تخلف صورت گرفته به صورت کل بی خبر هستند. تعداد زیادی خودرو هم مقرر است در پاییز و زمستان تحویل داده شود که بر مبنای قرارداد ۱۴۰۱ و بخش نامه های وقت وزارت صمت اولویت بندی شده اند؛ ازاین رو از قوه قضاییه و شورای رقابت انتظار می رود جلوی این تخلف را گرفته و حق مردم را به آنان بازگرداند، همینطور جلوی ادامه این تخلف بزرگ چند ده هزار میلیاردی گرفته شود.


منبع:

1403/06/31
11:12:58
5.0 / 5
189
تگهای خبر: استاندارد , بنزین , تجارت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز