گزارش خبرگزاری نفت و گاز؛
پوشاک ایرانی با برچسب خارجی!
به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، با عنایت به این که حداقل یک هزار واحد تولیدی پوشاک در ایران فعال است ظرفیت به نسبت خوبی برای برندسازی وجود دارد اما همچنان شاهد فروش پوشاک ایرانی با برچسب خارجی در بازار هستیم.
به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، بازار پوشاک ایران یکی از بی سر و ته ترین بازارهای کشور است؛ از جولان پوشاک تقلبی و قاچاق گرفته تا کالاهایی که در داخل ساخته شده اما با برچسب خارجی فروخته می شود.
گشت و گذاری در بازار هم صحت و سقم این ماجرا را نشان می دهد؛ بررسی ها حکایت از آن دارد که سالهاست مارک و برچسب برندهای خارجی به وفور در بازارهای مختلف وجود دارد و در دسترس می باشد. تولیدکنندگان به سادگی این برچسب ها را می خرند و روی کالای ساخته شده در کارگاه خود می چسبانند و به نام برند خارجی با قیمت های غیرواقعی عرضه می کنند.
در این بخش از بازار، لیبل و مارک برندهای متعدد در چارچوب های مختلف مانند چرمی، فلزی، پارچه ای و… وجود دارد و با عنایت به این که در کشور ما ۷۰ درصد کالاهای پوشاک در کارگاه های زیرپله ای و به شکل بی هویت تولید می شوند، ازاین رو اغلب مارک فروشان از قبل سفارش گرفته و مارک مد نظر تولیدکننده را تهیه می کنند.
به اعتقاد کارشناسان، «برندمداری خارجی» چالشی است که در ایران بنا به دلایلی همچون نامرغوب بودن کیفیت برخی از کالاهای ساخت داخل، پایین بودن تکنولوژی ساخت نسبت به موارد مشابه خارجی، عدم فرهنگ سازی، عدم تبلیغات مناسب، ناهماهنگی قیمت و قدرت خرید مردم و … اپیدمی شده است؛ بشکلی که در سطح جامعه این گونه القا شده که جنس ایرانی بی کیفیت و جنس خارجی باکیفیت است و بر همین مبنا هم مردم از بازار کالاهای برقی و لوازم خانگی تا بازار محصولات خوراکی و پوشاک به دنبال تولیدات خارجی می گردند.
این فرهنگ خارجی پسندی به قدری در فرهنگ جامعه ایرانی رسوخ کرده که همانطور که اشاره شد تولیدکنندگان ایرانی طبق یک رسم قدیمی کالاهای تولیدی خویش را با برند خارجی می فروشند. طبق اظهارات متولیان حوزه پوشاک عمده کالاهای خارجی در بازار، در واقع کالای ایرانی هستند که برند خارجی دارند و تولیدکننده تلاش دارد از این طریق محصولات خویش را در تعداد و قیمت مناسب به فروش برساند.
آنطور که وزارت صمت هم می گوید سال ۹۶ مجوزی به برخی از مجموعه ها برای واردات پوشاک اعطا شد و در سالهای بعد که به علت محدودیت های ارزی به صورت کل جلوی واردات گرفته شد و هیچ مجوزی اعطا نشد.
نکته جالب آن که بر مبنای ادعای شرکت ها برندهایی که از قبل مجوز گرفته بودند هم اکنون تولید داخل انجام می دهند و کالاهای آنها وارداتی نیست. در واقع این واحدها به اسم برند خارجی کالای داخلی می فروشند.
ظرفیتی که مورد غفلت واقع شده است
بر اساس آمار وزارت صمت، هم اکنون در حوزه صنعت پوشاک حداقل ۱۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی ثبت شده که این آمار به غیر از مجموعه واحدهای مشاغل خانگی و مزون هایی است که توسط وزارت ارشاد دارای مجوز هستند. حداقل ۲۸۰ هزار واحد صنفی توزیعی هم در حوزه پوشاک فعال است که این آمار هم به غیر از فروشگاه های فعال در حوزه فضای مجازی و بعضاً بدون مجوز است.
همچنین یک هزار واحد صنعتی تولیدی در حوزه پوشاک در کشور فعال است. در این تعداد واحد صنعتی- تولیدی بعلاوه ۱۰۰ هزار واحد صنفی-تولیدی درخلال ۷۰۰ هزار تا یک میلیون نفر اشتغال دارند که با احتساب اشتغال در حوزه توزیع، حدود دو تا ۲.۵ میلیون نفر (آمار ثبت شده رسمی واحدهای رسمی) در صنعت پوشاک کشور مشغول به کار هستند.
طبق این آمار، ظرفیت به نسبت خوبی برای برندسازی پوشاک در کشور وجود دارد و البته چند برند داخلی هم تابحال توانسته اند موفقیت نسبی را در بازار کسب کنند اما وضعیت به شکل کلان مطلوب نمی باشد.
از سویی فعالان صنعت پوشاک با چسباندن برند خارجی روی پوشاک داخلی می توانند با قیمت بالاتر از قیمت نهایی کالای خویش را بفروشند چونکه قیمت پوشاک به صورت معمول در بازار بالا است و اگر قرار باشد که مارک های معروف دنیا را هم یدک بکشد، حتما باید قیمتی سه تا چهار برابر حد معمول برای آن از جانب متقاضی پرداخت گردد.
از سویی دیگر هم شرکت بدون این که زحمات در ارتباط با فرآیند برندسازی و… را بپیماید به سادگی کالاهای خویش را حال با هر کیفیت و ظاهری به نام برند خارجی می فروشد. در هر حال این وضعیت تولید با هر نیتی که باشد به ضرر مصرف کننده تمام می شود.
همچنین نکته دیگر اینست که تولیدکنندگان ایرانی هنوز اعتماد به نفس کافی برای برندسازی و تبلیغات مناسب برای معرفی تولیدات با کیفیت خود ندارند.
وزارت صمت سال ۱۴۰۱ وعده داد که نحوه نظارت و تعامل با تولیدکنندگان ایرانی که کالا را با برند خارجی می فروشند، تغییر داده و وضعیت آنها را تعیین تکلیف می کند اما تابحال خبری در این بخش منعکس نشده است.
منبع: oilna.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب