در ۵ ماهه امسال؛

صادرات فولاد 400 میلیون دلار کاهش یافت

صادرات فولاد 400 میلیون دلار کاهش یافت به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، صادرات آهن و فولاد کشور در ۵ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۳ درصد معادل تقریبی ۶۰۰ هزار تن به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است.



به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، بررسی آمار صادرات پنج ماهه سال ۱۴۰۳ زنجیره فولاد کشور را منتشر نمود که بر این اساس حجم صادرات آهن و فولاد کشور، ۱۳ درصد معادل تقریبی ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۴۱۹ میلیون دلار کاهش داشته است.
بر اساس این آمار صادرات تیرآهن در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به ۵ ماهه ابتدای سال قبل از نظر وزنی ۸ درصد افزایش و از نظر ارزشی ۱۰ درصد افت داشته است. بدین سان صادرات این محصول از ۷۸.۱ هزار تن سال قبل به ۶۱ هزار تن امسال اما در مقابل از نظر ارزشی از ۴۴.۱ میلیون دلار به ۳۹.۸ میلیون دلار رسیده است.
همچنین صادرات میلگرد از ۹۹۰ هزار تن به ارزش ۵۱۰ میلیون تن در ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۲۲۸ هزار تن به ارزش ۵۸۹ میلیون دلار در ۵ ماهه سال ۱۴۰۳ رسیده که مبین رشد ۲۴ درصدی در وزن و ۱۵ درصدی در ارزش است. صادرات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع هم از نظر وزنی ۲۵ درصد و از نظر ارزشی ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
بنابراین صادرات کل مقاطع طویل فولادی با رشد ۲۳ درصدی از یک میلیون و ۱۴۵ هزار تن در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۴۰۸ هزار تن در ۵ ماهه اول سال جاری افزایش پیدا کرده است. همینطور از نظر ارزشی هم صادرات این محصول با افزایش ۱۳ درصدی از ۵۸۹ میلیون دلار به ۶۷۴ میلیون دلار رسیده است.


صادرات ورق گرم، ورق سرد و ورق پوششدار هم در وزن هم در ارزش با کاهش روبرو شده است؛ بگونه ای که از نظر ارزشی به ترتیب ۲۸.۷ درصد، ۴۳ درصد و ۲۴ درصد و از نظر وزنی به ترتیب ۳۱ درصد، ۲۴ درصد و ۹ درصد با کاهش روبرو شده است.
بنابراین صادرات کل مقاطع تخت فولادی از ۱۹۵ هزار تن به ارزش ۱۲۹ میلیون دلار در ۵ ماهه سال گذشته به ۱۴۱ هزار تن به ارزش ۹۴ میلیون دلار در ۵ ماهه سال جاری رسیده که مبین کاهش ۲۸ درصدی است.
در مجموع صادرات کل محصولات فولادی در ۵ ماهه نخست سال جاری یک میلیون و ۵۴۹ هزار تن به ارزش ۷۶۸ میلیون دلار بوده که در مقایسه با ۵ ماهه نخست سال گذشته به ترتیب رشد ۱۶ درصد و ۶ درصد را ثبت کرده است.
صادرات بیلت و بلوم و اسلب هم در ۵ ماهه ابتدای سال جاری به ترتیب با کاهش ۹ و ۴۱ درصد در وزن و کاهش ۱۶ و ۴۴ درصد در ارزش روبرو شده است.
در مجموع صادرات فولاد میانی از ۳ میلیون و ۹۶ هزار تن به ۲ میلیون و ۵۳۳ هزار تن رسیده که مبین کاهش ۱۸ درصدی است. از نظر ارزشی هم صادرات این محصول از یک میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار به یک میلیارد و ۱۹۶ میلیون دلار رسیده که کاهش ۲۴ درصدی را نشان داده است.
صادرات آهن اسفنجی در ۵ ماهه اول سال جاری ۵۰۸ هزار تن به ارزش ۱۲۶ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳۱ درصدی در وزن و ۳۲ درصدی در ارزش روبرو شده است.
صادرات گندله و کنسانتره سنگ آهن هم از نظر ارزشی در این زمان به ترتیب با افزایش ۴.۳ درصدی و کاهش ۱۷ درصدی مواجه بوده است.


منبع:

1403/07/07
13:25:18
5.0 / 5
149
تگهای خبر: صادرات , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز