مركز پژوهش ها منتشر كرد؛

جدید ترین گزارش رسمی از وضعیت ایمنی خودرو های ایرانی

جدید ترین گزارش رسمی از وضعیت ایمنی خودرو های ایرانی به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، تداوم تولید خودرو بر روی پلت فرم های قدیمی، میزان مجروحان و کشته شدگان تصادفات جاده ای را ۵۰ درصد بالا می برد.



به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، صدمه های ناشی از تصادفات جاده ای شامل مرگ ومیر افراد و جراحات وارده به مصدومان باعث خسارات جبران ناپذیر انسانی، اجتماعی و اقتصادی در جهان و ایران می شود. طبق آمارهای موجود، کشورهای با درآمد کم و متوسط، به رغم دارا بودن ۶۰ درصد از وسایل نقلیه جهان، حدود ۹۳ درصد از کل مرگ و میرهای جاده ای را به خود اختصاص داده اند. طبق آخرین آمارها در ایران، در سال ۱۴۰۲ طی تصادفات رانندگی در کشور، ۲۰۰۴۵ نفر جان خویش را ازدست داده اند.
به همین منظور در گزارش مرکز پژوهش های مجلس، از تحلیل هزینه-فایده به منظور ارزیابی افزایش ایمنی خودرو های تولیدشده در داخل، از راه مقایسه هزینه های لازم به منظور بهبود ایمنی خودرو های ساخت داخل در مقابل منفعت اقتصادی و اجتماعی حاصل شده از کاهش کشته ها و مجروحان تصادفات، استفاده شده است.
نتایج این تحلیل نشان داده است که افزایش ایمنی خودرو های ساخت داخل از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر بوده و با تغییر پلت فرم در خودرو های فعلی تولیدشده در کشور و استفاده از فناوری های روز بهبود ایمنی در خودرو ها، میتوان میزان مجروحان و کشته شدگان تصادفات جاده ای در ارتباط با سرنشین و راننده را حدود ۵۰ درصد کم کرد. این میزان معادل ۳۰ درصد از تلفات و مجروحان در ارتباط با حوادث جاده ای است.


شایان ذکر است تغییر پلت فرم خودرو های درحال تردد یک برنامه دراز مدت است و این مورد بعنوان مکمل در کنار اقدام های کوتاه مدت و پربازده مانند کنترل سرعت باید پیگیری شود. در نتیجه با عنایت به منافع اجتماعی قابل توجه در کاهش مرگ و میر صدمه دیدگی های جاده ای، برنامه ریزی و حرکت به این سو می تواند از اولویت های مهم در کشور و صنعت خودروسازی باشد.
طبق بررسی مرکز پژوهش های مجلس، خودرو های فعلی در ناوگان خودرو های سواری کشور، را اغلب دو خودروساز مطرح یعنی سایپا و ایران خودرو تولید کرده اند که برای بخش قابل توجهی از محصولات سایپا، از پلت فرم خودرو پراید بهره گرفته شده و در غالب محصولات ایران خودرو هم از پلت فرم خودرو پژو ۴۰۵ استفاده شده است. در این تحلیل، با بررسی پلت فرم خودرو های فعلی ساخته شده و موجود در کشور و مقایسه آنها با پلت فرم خودرو های با ایمنی بیشتر که اخیراً ساخته شده اند، میزان کاهش مجروحان و مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در ایران ارزیابی شده است.


با توجه به نتایج حاصل شده میتوان مشاهده کرد که بر مبنای سناریو مورد بررسی در صورت استفاده از خودرو های با پلتفرم جدید و ایمن تر به جای خودرو های تولیدی با پلتفرم قدیمی تر نظیر پژو ۴۰۵ و پراید، میتوان میزان مرگ و میر و مصدومان در ارتباط با سرنشین و راننده تصادفات جاده ای را در حدود ۵۰ درصد کم کرد. این میزان معادل ۳۰ درصد از تلفات و مجروحان در ارتباط با حوادث جاده ای است.
متن کامل گزارش مرکز پژوهش های مجلس در مورد اثر ارتقای ایمنی خودرو ها بر کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای و هزینه های آن را اینجا مطالعه کنید.


منبع:

1403/08/15
13:21:26
5.0 / 5
157
تگهای خبر: ارزیابی , تردد , تولید , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز