ایرانخودرو و عقبگرد به قرن گذشته تصادف با خودروی داخلی ممنوع!

ایرانخودرو و عقبگرد به قرن گذشته تصادف با خودروی داخلی ممنوع! به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، یک کارشناس اقتصادی صنایع بزرگ اظهار داشت: خودروسازهای داخلی بجای این که کیفیت محصولات خودرا به استانداردهای تعیین شده نزدیک کنند استانداردها را به کیفیت محصولات خود نزدیک کرده اند.



جمال علیزاده قمشه ای در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به انتقاداتی که از شرکت ایرانخودرو در پرونده سورن پلاس مطرح شده بود؛ اظهار داشت: ایرانخودرو در واکنش به این انتقادات یک جوابیه داد که قبلاً به ایرادات آن درباره ی تعهدات شرکت در نوبت دهی و آمار کدال و آمار درج شده در جوابیه پرداختیم.
علیزاده اضافه کرد: ایرانخودرو در این جوابیه به موضوع کیفیت و ایمنی خودرو های تولیدی هم اشاره و درباره ی کیفیت پایین موتور XU7P اعلام نمود که «تمامی مراحل استانداردی و محیط زیستی این محصول از طرف نهادهای مرتبط و ذی ربط پایش شده و مجوزهای ضروری جهت تولید آن مانند سایر محصولات این شرکت دریافت شده است.»
وی اشاره کرد: علیرغم این ادعای ایرانخودور، اما کیفیت موتورهایی که این شرکت درحال نصب بر روی محصولات تولیدی است و همین طور استانداردهای این خودرو ها از نظر ایمنی به شدت قابل انتقاد است و مقایسه عملکرد این شرکت با وضعیت روز جهانی، عمق فاجعه را بیشتر نشان میدهد.

موتور

XU10

هم سال هاست منسوخ شده؛ ایرانخودرو به

XU7

افتخار می کند!

کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بطورمثال در مورد همین خودروی سورن مورد بحث می توان اظهار داشت که این خودرو از زمان معرفی در دهه ۸۰ قرار بود با موتور EF7 و توربو فن آلمانی تولید شود اما از زمان رونمایی به بعد، هر چه گذشت وضعیت این خودرو نه فقط بهتر نشد بلکه عقبگرد داشت. تا جایی که در سال ۱۴۰۱ شرکت ایرانخودرو موتور این خودرو را از EF7 به یک موتور منسوخ شده یعنی XU7 تغییر داد. این در شرایطی است که در دنیا موتور XU10 هم منسوخ شده است.
علیزاده اضافه کرد: ایرانخودور در محصول سورن با نصب موتور XU7 که تولید آن در سالیان قبل از ۲۰۰۰ میلادی در اروپا ممنوع شده و با یک بدنه مربوط به دهه پیش از ۱۹۹۰ میلادی، یک فاجعه به نام سورن پلاس خلق کرده است و البته اسم آنرا هم ارتقا یافته گذاشته است. این موتور در هیچ کشور اروپای غربی اجازه عبور ندارد مگر آنکه کسی قصد انتقال آن به موزه خودرو را داشته باشد؛ که آنرا هم باید با خودروبر منتقل کند!
در دنیا TU9

تولید می شود؛ ایرانخودرو از

TU5

به

TU3

عقبگرد کرده است!

فزود: البته این عقبگردهای ایرانخودرو فقط مربوط به موتور EF7 نبوده و با تغییر موتور TU5 به TU3 در پژو ۲۰۷، این محصول را هم دستخوش تغییرات وحشتناک قرار داده است. این در شرایطی است که در دنیا موتور TU9 هم معرفی شده است. موتور TU3 به دلیل آلایندگی بالا و کیفیت پایین، حوالی سال ۱۹۹۵ در اروپا منسوخ و تولید آن متوقف شده است.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: همین دو عقبگرد از EF7 به XU7 و از TU5 به TU3 کافی است تا شاهد دهن کجی ایرانخودرو به افق های ترسیم شده اقتصادی و صنعتی کشور در آستانه سال ۱۴۰۴ باشیم. البته معین نیست که این رفتار ایرانخودرو تا کجا ادامه می یابد. رفتار ایرانخودرو تا کجا ادامه می یابد. با این رویه، اگر اینروزها در اخبار تخصصی خودرو بخوانیم که موتور ارتقا یافته پیکان روی ری را نصب و به مشتریان تحویل گردید نباید تعجب کنیم!
وی اضافه کرد: نکته غم انگیز و جالب ماجرا اینجاست که ایرانخودرو علیرغم این عقبگردها و کاهش کیفیت تولیدات و نصب موتورهای مربوط به قرن قبل، این محصولات را با قیمت هایی عرضه می کند که با این پول می توان در دنیا محصولاتی با موتورهای یور و۵ و یور و۶ خرید.

قالپاق دهه ۸۰ بجای رینگ آلومینیومی و داشبورد ۲۰۶ بجای داشبورد ۲۰۷

علیزاده اظهار داشت: این عقبگردها فقط به موتور محصولات ختم نشده و به ظاهر خودرو ها هم رسیده است. به عنوان نمونه رینگ آلومینیومی سورن پلاس و دنا پلاس با قالپاق سالیان اولیه سمند جایگزین شده است. داشبورد ۲۰۷ هم با داشبورد ۲۰۶ جایگزین شده است. همه اینها نشان میدهد ایرانخودرو برای افزایش سود خود دست به هر کاری می زند و گویا در این راه برای خود حد توقفی قائل نیست.
وی در ادامه با اعلان اینکه سایر محصولات ایرانخودرو هم چندان قابل دفاع نیست؛ اشاره کرد: هم اکنون ری را تاپ ترین محصول ایرانخودرو بحساب می آید. این محصول داخلی سازی شده پژو ۲۰۰۸ است. ایرانخودرو برای این محصول از موتور EF7P بهره برده است. این موتور هیچ سنخیتی از نظر استانداردهای آلایندگی و استواری با موتوری که در پژو ۲۰۰۸ استفاده شده بود ندارد. البته تولید این تیپ پژو ۲۰۰۸ هم از سال ۲۰۱۷ متوقف شده است.
علیزاده اضافه کرد: تارا هم یکی دیگر از محصولات تاپ ایرانخودرو است که در آن از موتور TU5 استفاده شده است. این خودرو هم به صورتی داخلی سازی شده پژو ۳۰۱ است. شرکت پژو این محصول را مختص بازار کشورهای ضعیف غرب آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و برخی کشورهای اروپای شرقی تولید و البته از سال ۲۰۱۷ هم ساخت آنرا متوقف کرد. حال ایرانخودرو خودرویی که بر پایه پژو ۳۰۱ ساخته را به عنوان یک خودروی لوکس به مردم عرضه می کند. چیزی که با واقعیت های روز صنعت خودروسازی فاصله بسیاری دارد.
وی افزود: دنا و سورن هم فیس لیفتی سطح پایین از سمندی هستند که خود فیس لیفت پژو ۴۰۵ است.

کیفیت صنعت خودروسازی ایران زیر نرمال است

وی در ادامه اظهار داشت: ایرانخودرو در جوابیه خود اعلام نموده بود که محصولاتش از استانداردهای لازم برخوردارست اما بر خلاف این ادعای ایرانخودور، رییس سازمان ملی استاندارد مهرماه پارینه در همایش روز جهانی استاندارد اظهار داشت که «نرخ کیفیت صنعت خودروسازی زیر معمول است و خودروسازان حتی نتوانسته اند حداقل رضایت مردم را تامین کنند.»
این کارشناس اقتصادی اشاره کرد: علیرغم این اذعان به کیفیت پایین خودرو های داخلی، اما این شرکتها طی سالیان اخیر بجای این که کیفیت محصولات خودرا به استانداردهای تعیین شده نزدیک کنند؛ استانداردها را به کیفیت محصولات خود نزدیک کرده اند و همین موجب پسرفت سال به سال محصولات داخلی شده است.
علیزاده افزود: می توان به کیفیت زیرنرمال صنعت خودروسازی نگاه جزئی تری هم داشت. بطوریکه از نظر آلایندگی و مصرف سوخت، هیچ کدام از موتورهایی که ایرانخودرو استفاده می کند؛ یور و۶ و حتی یور و۵ نیست. اتحادیه اروپا از نظر ایمنی هم خودرو های ایرانی را تأیید نمی کند و اجازه عبور به محصولات ایرانخودرو را نمی دهد. چون این محصولات را آلاینده و غیرایمن می داند. باتوجه به جوابیه ایرانخودرو، اگر این شرکت مدعی استاندارد بودن محصولات خود است؛ قسمتی از محصولات خودرا به کشورهای اروپایی صادر و مستندات آنرا منتشر کند تا مردم با اطمینان بیشتری پول خودرا صرف خرید این خودرو ها کنند در صورتیکه با همان پول در بازار جهانی می توان خودروهایی با استانداردهای یور و۵ و یور و۶ خرید.

خودروهای داخلی یا ارابه های مرگ

وی اضافه کرد: مقایسه نرخ مرگ و میر در تصادفات هم عیار محصولات ایرانخودرو را به خوبی مشخص می کند. فرمانده فراجا امسال این خودرو ها را «ارابه های مرگ» توصیف کرد. سردار رادان در این خصوص گفته بود که «بحث استاندارد و ایمنی خودرو های داخلی همیشه مورد توجه پلیس بوده که باید در سطح بسیار زیادی بالا برود. چند درصد مدیران خودروساز و خانواده آنها از خودرو های تولید خود استفاده می کنند؟ پیشنهاد من این است که مدیران شرکت های خودروساز و خانواده آنها هم برای مدتی از پایین ترین خودرو های تولید شرکت خود بهره گیرند.» وی همین طور گفته بود که «وسیله نقلیه در ۵۰ تا ۶۰ درصد در افزایش آمار فوت شدگان مؤثر است.»
علیزاده درباره ی نقش کیفیت پایین خودرو ها در فوت سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جاده ای اظهار داشت: بیایید این مساله را در مقایسه با چند کشور خارجی بررسی نماییم. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۰ یک تصادف شدید زنجیره ای در کشور بلژیک به علت مه غلیظ رخ داد که طی آن بالاتر از ۲۰۰ خودرو با هم برخورد کردند اما در نهایت فقط یک نفر در این حادثه کشته شد. تصادف زنجیره ای دیگری در سال ۲۰۲۱ در آمریکا رخ داد که در آن ۱۹۰ خودرو گرفتار حادثه شد اما فقط ۶ نفر کشته شدند. ژاپن هم در سال ۲۰۱۲ به علت یخبندان شاهد یک تصادف زنجیره ای و برخورد ۱۰۰ خودرو بود که در این حادثه هیچ کسی کشته نشد.
کشته های جاده ای ایران ۸ برابر آلمان است
وی اضافه کرد: علاوه بر این حوادثی که به آن اشاره شد؛ آمار کلی تلفات جاده ای در کشورهای مختلف هم از تعداد بسیار پایین تر نسبت به ایران حکایت دارد. طبق داده های Statista کشور آلمان در سال ۲۰۲۲ تعداد ۲۵۶۲ تلفات در تصادفات داشته است. این رقم در فرانسه طبق داده های کمیسیون اروپا ۲۹۴۷ نفر بوده است. بریتانیا هم طبق آمار وزارت حمل و نقل، در سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۷۱۱ نفر در تصادفات جاده ای کشته داشته است. تعداد تلفات جاده ای سال ۲۰۲۲ ایتالیا هم به ۲۸۷۵ نفر رسیده بود. تلفات جاده ای در ژاپن هم در سال ۲۰۲۲ تعداد ۲۶۳۶ نفر بود. این آمار در کشورهای سوئد، سوئیس و هلند هم سه رقمی و به ترتیب ۲۲۰، ۲۲۷ و ۵۸۲ نفر بود.
علیزاده اظهار داشت: چرا تعداد کشته های جاده ای در ایران با جمعیتی حدودا برابر با آلمان باید ۸ برابر این کشور باشد. فرانسه هم ۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد اما تعداد تلفات جاده ای این کشور حدودا یک هفتم ایران است. این اختلاف وحشتناک، دلیلی جز کیفیت و ایمنی بسیار پایین خودرو های داخلی ندارد. خودروهایی که استانداردهای آن مربوط به ۴۰ سال پیش باشد؛ به هیچ وجه نمی تواند از جان سرنشینان محافظت کند.
خودروهای داخلی مسئول مرگ سالانه ۱۰ هزار نفر
وی اضافه کرد: ایرانخودور مدعی است که محصولاتش تأییدیه های ایمنی را دارد اما حداقل ۱۰ هزار نفر در سال بطور مستقیم به علت کیفیت خودرو های داخلی جان خودرا از دست می دهند. این شرکتها سالانه ۱۰ هزار نفر از جمعیت عمدتا جوان کشور را به کام مرگ می کشانند.
علیزاده اظهار داشت: در صورتیکه طی سالیان اخیر، خیلی از بخش های کشور برای طرح جوانی جمعیت بسیج شده اند و برای حتی یک مورد افزایش تولد هم اقدامات زیادی انجام شده است؛ اما این دو شرکت هر سال ۱۰ هزار نفر از جمعیت عمدتا مولد کشور را با محصولات بی کیفیت خود از بین می برند.
وی در آخر اظهار داشت: نوروز امسال با کمپین نه به تصادف عجین شده است. مردم به دستورالعمل های این کمپین توجه نمایند و بجای اعتماد به خودرو های داخلی، خودشان با رعایت ضوابط ایمنی و سرعت مطمئنه، از تصادف پیشگیری کنند. چون در صورت تصادف، خودرو های داخلی به هیچ وجه محافظ جان سرنشینان نیست.

1403/12/25
11:22:17
5.0 / 5
6
تگهای خبر: استاندارد , تولید , خرید , سوخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز
اویلنا، جایی که خبر به تحلیل تبدیل می شود. آگاهی از انرژی، کلید موفقیت.