مرگ در کمین مسافران ناوگان فرسوده تا کی در جاده ها می تازد؟

مرگ در کمین مسافران ناوگان فرسوده تا کی در جاده ها می تازد؟ به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن اشاره به وضعیت بحرانی ناوگان جاده ای اظهار داشت: فرسودگی اتوبوس ها و عدم واردات جدید، جان مسافران را به خطر انداخته و در صورت تداوم، به فاجعه ای بزرگتر تبدیل خواهد شد.



مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان کرمانی اظهار نمود: یکی از نتایج عدم واردات اتوبوس، وقوع چنین حوادث ناگواری است، این مورد تنها یک مورد از حوادث جاده ای است که سالانه منجر به جان باختن ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر در کشور می شود، درحالی که سه برابر این آمار هم گرفتار قطع عضو یا صدمه های جدی می شوند.
وی اضافه کرد: برخی جریانات سیاسی تلاش دارند با سوءاستفاده از احساسات عمومی، بر زخم خانواده های داغدار نمک پاشی کنند و از این وقایع موج سواری کنند. حادثه اخیری که برای دانش آموزان دختر کرمانی رخ داد، دل هر انسانی را به درد می آورد و ابعاد آن در کمیسیون عمران با حضور مسؤلان، وزیر مربوطه و اولیای دانش آموزان بررسی شده است. بی گمان این مورد بدون هیچ گونه اغماضی پیگیری خواهد شد.
عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: حل ریشه ای این معضل ضروری می باشد. هم اکنون، ناوگان حمل و نقل عمومی کشور با بحران فرسودگی مواجه می باشد. همینطور در یک دهه گذشته، تعداد اتوبوس های فعال در قسمت برون شهری از ۱۵ هزار دستگاه به کمتر از ۷۱۰۰ دستگاه کاسته شده که تمامی این ناوگان های عمری بالای ۱۰ الی ۱۵ سال دارند.
یوسفی علت این وضعیت را افزایش بی رویه قیمت اتوبوس های بی کیفیت عنوان نمود و اظهار داشت: هم اکنون قیمت یک دستگاه اتوبوس به حدود ۲۰ میلیارد تومان رسیده است؛ در چنین شرایطی، رانندگان که با هزینه های سنگین قطعات و نگهداری مواجهند، قادر به خرید این وسایل نقلیه نیستند.
وی اظهار نمود: مجلس به جای اتخاذ رویکرد منفعلانه بعد از وقوع حوادث، بر اجرای قوانین کارشناسی شده تاکید دارد.
درحالی که برخی جریانات تلاش دارند با دامن زدن به دوقطبی های سیاسی، ذهن مردم را از مشکلات اقتصادی همچون کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت دلار و بحران های دیگر منحرف کنند، مجلس پیشتر قانونی برای واردات خودروی نو و کارکرده، بخصوص در حوزه حمل و نقل عمومی، تصویب کرده اما این قانون همچنان اجرایی نشده است.
یوسفی تصریح کرد: اگر قانون واردات اتوبوس با جدیت پیگیری نشود و از طرفی تعداد ناوگان اتوبوسی فعال کشور روز به روز کاهش باید؛ بی گمان در آینده نزدیک حوادث ناگوار جاده ای افزایش خواهد یافت، چونکه ناوگان جاده ای فعلی هم فرسوده است. اگر امروز مجوز واردات یا تولید اتوبوس صادر شود، یک سال زمان خواهد برد تا این ناوگان وارد چرخه فعالیت شود.
عضو کمیسیون عمران ضمن اشاره به مصرف روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در کشور اظهار داشت: یکی از مهم ترین عوامل این مصرف بالا، تردد خودرو های فرسوده و بی کیفیت با تکنولوژی قدیمی است. بااین حال، نه تنها مجوز واردات اتوبوس اجرایی نشده، بلکه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هم ارزی برای این امر تخصیص نداده اند.
وی تصریح کرد: سال ۱۴۰۲، ۵.۵ میلیارد دلار برای واردات قطعات منفصل و خودرو های مونتاژی تخصیص یافت، اما این خودرو ها با چند برابر قیمت به مردم فروخته شدند. یکی از مهم ترین تخلفات در این عرصه، در ارتباط با شرکت قطعات ساز «کروز» است که قطعات بی کیفیت را به اسم تولید ملی تا پنج برابر قیمت به شرکتهای قطعه ساز داخلی فروخت، این مساله یکی از محورهای اصلی استیضاح وزیر اقتصاد برای واگذاری بدون ضابطه و رانت گونه ایران خودرو به شرکت کروز بوده، که این واگذاری برخلاف تمام قوانین بالادستی و برنامه هفتم توسعه بوده است.
یوسفی افزود: مجلس بر اختصاص ۳.۳ میلیارد یورو برای واردات خودرو های کارکرده با اولویت حمل و نقل عمومی تاکید داشت، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت با این امر مخالفت کردند. این در حالیست که برای واردات خودرو های بی کیفیت آسیایی، ۸ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته، اما برای این طرح ارزی درنظر گرفته نشده است. این مساله یکی از ابهاماتی است که مجلس تا رسیدن به نتیجه، آنرا پیگیری خواهد نمود و در صورت لزوم، از ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهد نمود.
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: انتظار می رود رئیس جمهور که خود در تصویب این قانون در مجلس یازدهم نقش داشته، گره کور مافیای خودرو را که مردم هزینه آنرا با جان و مال خود پرداخت می کنند، باز کند. اگر هدف کاهش مصرف سوخت است، باید اجازه واردات خودرو های با فناوری روز داده شود.
وی در انتها تصریح کرد: مشکل از مردم نیست که خودرو های داخلی مصرف سوخت بالایی دارند، بلکه این مساله ناشی از سیاستهای غلط و انحصار در صنعت خودروسازی است که باید اصلاح گردد. دولت باید همواره در جهت مردم و مجلس باشد، نه در کنار افراد سودجو.

1404/01/02
16:03:52
5.0 / 5
49
تگهای خبر: بنزین , تردد , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز
اویلنا، جایی که خبر به تحلیل تبدیل می شود. آگاهی از انرژی، کلید موفقیت.