در پاسخ به خبرگزاری نفت و گاز مطرح شد
تخصیص سهمیه بنزین به افراد درحال بررسی است
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار داشت: هم اکنون بحثی در مورد طرح تخصیص سهمیه بنزین به افراد وجود ندارد و درحال بررسی است و بعد از انجام بررسی های لازم اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، جلیل سالاری، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا، درباره آخرین وضعیت اجرای طرح تخصیص سهمیه بنزین به افراد، اظهار نمود: زیرساخت های نرم افزاری اجرای این طرح باید صورت گیرد و هنوز در این رابطه اقداماتی انجام نشده است و زمانی که صورت گیرد، اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با تکذیب واردات بنزین از نوروز سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: برای تأمین بنزین مورد نیاز در نوروز سال جاری برآوردهای خوبی داشتیم و الان ذخایر بنزین مطلوب بوده و این در شرایطی است که دغدغه تأمین سوخت زمستانی برای صنایع عمده و نیروگاه ها هم وجود داشت.
سالاری ضمن اشاره به میانگین مصرف روزانه ۸۶ میلیون لیتر بنزین در کشور، اظهار نمود: حالا ذخایر بنزین در شرایط مطلوبی است و نوروز سال ۱۴۰۱ واردکننده بنزین نمی شویم.
وی در با اشاره به اینکه میانگین مصرف بنزین امسال به ۸۶ میلیون لیتر در روز رسیده است، اظهار داشت: حالا تولید بنزین حدود ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز برآورد می شود. در چند روز گذشته اقداماتی در پالایشگاه لاوان در مورد پیشگیری از خام فروشی انجام شد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه مدت ها بود نفتای این پالایشگاه را با قیمت های پایین صادر می کردند و این در حالی بود که واحد تبدیل نفتا به بنزین تکمیل شده بود و معطل کاتالیست بود، اظهار داشت: مهلت دو ماهه داده شد تا صادرات نفتا متوقف شود، حالا در پالایشگاه لاوان، نفتا تبدیل به بنزین می شود.
سالاری دلیل تمایل شرکتهای پالایشی برای صادرات نفتا را درج قیمت های بالاتر برای این محصول در مقایسه با بنزین در صورت های مالی سال قبل عنوان نمود و اظهار نمود: این در شرایطی است که قیمت بنزین ۱۵ تا ۲۰ دلار نسبت به نفتا بالاتر است.
ورود ال. پی. جی به سبد سوخت خودرو ها فعلاً امکان پذیر نیست
وی با اشاره به اینکه ورود ال. پی. جی به سبد سوخت خودرو ها چند چالش دارد، اظهار داشت: یکی از مهم ترین چالش ها نظام قیمت گذاری و شیوه قیمت گذاری گاز مایع است که حالا در کشور وجود دارد و به صورت طبیعی با این نظام قیمت گذاری رقابت اتفاق نمی افتد. به لحاظ ارزش حرارتی، شاخص کیفیت و هزینه های تولید و انتقال هم ال. پی. جی توان رقابت با سی. ان. جی و بنزین را ندارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه نکته دوم تبدیل ناوگان است. چالش سوم هم سطح دسترسی و انتقال گاز مایع از مبادی تولید به قطب مصرف است که در گسترده کشور این زیر ساخت وجود ندارد، تصریح کرد: از طرفی در برنامه هفتم و هشتم توسعه، افزایش تولید پلیمرها مورد توجه است و برای تکمیل زنجیره ارزش در این بخش از صنعت پتروشیمی توجه به خوراک های مایع اولویت دارد.
سالاری با تکیه بر این که به صورت عمده امروز طرح های پتروشیمی ها بیشتر در حوزه اوره- آمونیاکی و متانول بوده و تبدیل اینها به زنجیره پایین دستی یکی از چاش ها است، اظهار داشت: حجم بالای ال. پی. جی در کشور هم وجود دارد، این حجم بر مبنای قیمت های صادراتی می تواند در چارچوب قرارداد بلندمدت صنعت پتروشیمی هزینه شود. ازاین رو بخشی از ال. پی. جی را باید به آن سمت هدایت کرد چونکه ارزش افزوده بالایی دارد و امروز شرایط ورود به سبد سوخت خودرو با شرایط موجود امکان پذیر نیست.
تحویل ۱۵ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه ها
وی ضمن اشاره به خشکسالی در سال آبی گذشته و نبود ظرفیت برق آبی ها، اظهار داشت: در حوزه سوخت سال جاری یکی از اتفاقاتی که افتاد، با عنایت به خشکسالی در سال آبی گذشته میزان تولید نیروگاه های برق آبی کاهش پیدا کرد و این در شرایطی بود که مصرف برق تا ۱۰ درصد افزایش داشت. با این وجود میزان تحویل نفت کوره به نیروگاه ها مانند سال قبل ۶ میلیارد لیتر بوده و بخش عمده سوخت مایع تحویلی به نیروگاه ها گازوئیل است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه در سالجاری، حدودا حدود ۱۵ میلیارد لیتر سوخت تحویل نیروگاه ها شده است که این حجم بالایی است، اضافه کرد: امروز با کسری نفت کوره برای صادرات مواجه هستیم اما به علت مصرف بالای گاز در بخش خانگی که در بعضی روزها به ۶۵۰ میلیون متر مکعب می رسید و تراز منفی ایجاد می کرد، موظف به تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها و صنایع عمده ایم.
سالاری با اشاره به اینکه این که در دنیا از نفت کوره و حتی زغال سنگ در نیروگاه ها استفاده می نمایند، اظهار داشت: اما در کنار آن روش های زیست محیطی را هم مورد توجه قرار می دهند، ما هم باید در شرایطی که منابع گازی محدود است سوخت مایع را هم در تنوع سوخت نیروگاه ها قرار دهیم.
بازبینی در نظام حق العمل کاری جایگاه های سوخت
وی ضمن اشاره به مصوبه ای درمورد توسعه برندینگ در جایگاه های سوخت، اظهار نمود: اهدافی پیشبینی شده بود تا جایگاه ها کنترل شوند و طرح دیسپچینگ و کهاب اجرا شود، اما عملا اتفاقی در این بخش نیفتاده بود. حالا ۷۸ برندینگ برای جایگاه های سوخت در کشور وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه هم اکنون به دنبال این هستیم برای تعیین کارمزد در نظام حق العمل کاری جایگاه های سوخت غربالگری صورت گیرد، اظهار نمود: تلاش این است که از خود شرکتهای حمل و نقل در جلسات حضور داشته باشند تا نحوه تعیین قیمت کارمزد منطقی شود.
سالاری ضمن اشاره به برنامه دولت برای تخصیص سهمیه عید اظهار داشت: تابحال تکلیف جدیدی ابلاغ نشده و روال مانند گذشته است و همان ۶۰ لیتر شارژ خواهد شد اگر دولت تکلیف جدیدی ابلاغ شود بر مبنای آن عمل خواهیم کرد.
ادامه دارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب