خبرگزاری نفت و گاز گزارش می دهد؛

اندر حکایت خودرو های مونتاژی که همچنان گران به مشتریان فروخته می شوند

اندر حکایت خودرو های مونتاژی که همچنان گران به مشتریان فروخته می شوند خبرگزاری نفت و گاز: بررسی قیمت خودرو های مونتاژی در کارخانجات و بازار، همچنان حاکی از گران فروخته شدن این خودروهاست. موضوعی که بتازگی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز به آن اشاره و اعتراض داشته است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، با وجود رکود سنگین بازار خودرو در هفته ها و ماه های گذشته و بلاتکلیفی بازار، اما قیمت خودرو های مونتاژی در سایت ها و فضای مجازی همچنان بالا اعلام می شود و فروشندگان قیمت های بالایی برای این دسته از خودرو ها مطالبه می کنند. این مساله در وهله نخست ناشی از قیمت های بالای کارخانه ای این خودروهاست.
این در حالی است که مقایسه قیمت های جهانی این خودرو ها با قیمت های داخلی، حکایت از اختلافی عمیق و زیاد دارد که گاه به ۲ برابر می رسد، گویی به قول کارشناسان با دلار ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی به دست مصرف کنندگان می رسد.
بررسی قیمت های جهانی خودروهایی همچون دیگنیتی، فیدیلیتی، هایما، جک، لاماری، تیگو و غیره، حاکیست همه این خودرو ها در رده قیمتی زیر ۲۰ هزار دلاری هستند، اما قیمت های کارخانه ای آنها با دلار ۳۰ هزار تومانی، بیش از ۳۰ هزار دلار است.
تیگو ۷ پرو خودرویی است که در ماه های گذشته بحث و اظهار نظر و اعتراض درباب قیمت ۱.۸ میلیارد تومانی آن بالا گرفت و با در نظر گرفتن متوسط نرخ دلار (حدود ۳۰ هزار تومان)، به مفهوم یک خودروی ۶۰ هزار دلاری است!
کارشناسان از ضعف در نظارت بر قیمت گذاری این خودرو ها گلایه دارند و می گویند: از آنجا که واردات خودرو در سالهای قبل ممنوع بوده و این ممنوعیت همچنان ادامه دارد، سوءاستفاده های زیادی دراین زمینه شاهد می باشیم.
حتی قبل از این «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در گفت وگویی اعلام نمود: مقایسه قیمت یک خودرو در بازار کشوری مثل چین با بازار داخل درست نیست، اما میزان سودی که مونتاژکارها در نظر می گیرند ناعادلانه است.
در این زمینه، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت به ایرنا اظهار داشت: باید سازمان، نهاد یا شورایی بر قیمت گذاری ها نظارت داشته باشد.
«سعید موتمنی» بیان داشت: هر خودرو یک قیمت تمام شده دارد و باید با سود معقولی به دست مصرف کننده برسد، نه این که واردکنندگان و مونتاژکاران با هر نرخی که خواستند به مردم بفروشند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که شرکت های مونتاژکار، بصورت یک جا و در تیراژ بالا مبادرت به خرید قطعات سی. کی. دی کرده و بصورت اعتباری خرید می کنند، اما با قیمتی گزاف در مدت زمانی کوتاه به مشتریان داخلی می فروشند.
این مقام صنفی اشاره کرد: باید یک دفعه برای همیشه موضوعات قیمت جهانی خودرو ها، نرخ تعرفه ها، هزینه های مترتب، هزینه های اسقاط و غیره شفاف سازی شود تا مشتریان آسان تر قادر به هضم نرخها باشند.


منبع:

1401/06/27
11:33:54
5.0 / 5
438
تگهای خبر: خرید , سایت , فروش , مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز