۳۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان دپو شد
خبرگزاری نفت و گاز: طی 10 ماهه امسال 719 هزار و 31 هزار دستگاه خودروی سواری تولید اما در مقابل 688 هزار و 894 دستگاه فروخته شده بدین سبب 30 هزار و 137 دستگاه در پارکینگ شرکتها مانده است.
به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، بررسی فعالیت ۱۰ ماهه ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو (ارائه شده در کدال) نشان میدهد که در طول این مدت ۷۱۹ هزار و ۳۱ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده اما در مقابل ۶۸۸ هزار و ۸۹۴ دستگاه به فروش رفته است.
دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان به موضوع تجاری سازی و پیموده شدن مراحل قانونی برای فروش این محصولات بعد از تولید مربوط می شود به همین دلیل نیز ۳۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه خودروی سواری تولیدی امسال به فروش نرفته و به صورتی تجاری سایز نشده است که نشان میدهد نسبت فروش به تولید خودروسازان ۹۵.۷ درصد بوده است.
دپوی ۱۲ هزار و ۳۵۹ خودرو در دی ماه!
در طول ۳۰ روز دی ماه نیز، ۸۳ هزار و ۲۸۹ دستگاه خودروی سواری توسط سه شرکت مذکور تولید شده که از این تعداد ۷۰ هزار و ۹۳۰ دستگاه فروخته شده، بدین سبب فقط در ماه دی ۱۲ هزار و ۳۵۹ دستگاه خودروی سواری در دی ماه دپو شده است.
نکته قابل توجه آنکه میزان دپوی خودرو روز به روز درحال افزایش است به شکلی که در طول ۹ ماه ۱۷ هزار و ۷۷۸ دستگاه دپو شده بود اما این عدد در دی ماه به ۳۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه رسیده که سهم ۳۹.۵ درصدی از کل خودرو های دپو شده در ۱۰ ماه امسال دارد.
بررسی آمار فعالیت سه خودروساز مذکور همین طور نشان میدهد که فقط ایران خودرو آمار مربوط به خودرو های ناقص خودرا تحت عنوان «خودروهای تولیدی تجاری نشده» اطلاع رسانی کرده و سایپا و پارس خودرو از ارائه این آمار شانه خالی کرده اند؛ بر همین مبنا نیز ایران خودرو طی ۱۰ ماهه امسال ۹ هزار و ۵۴۶ دستگاه خودروی ناقص ساخته که پنج هزار و ۱۶۸ دستگاه آن تنها مربوط به دی ماه است.
تبعات دپوی خودرو
به طور طبیعی یک خودرو بعد از تولید باید مجوزهای لازم را از ارگان های مختلف برای شماره گذاری و تأیید غائی سازمان ملی استاندارد و حتی سازمان محیط زیست را دریافت کند تا قابل فروش به مشتریان شود؛ نکته مهم در مورد تعداد خودرو های پارک شده در پارکینگ خودروسازان این است که اگر یک خودرو در پارکینگ خودروسازان دپو شود، بر طبق قراردادهای منعقدشده با مشتریان برای خودروسازان مشمول هزینه های زیادی می شود.
طبق قرارداد، چنانچه خودرویی دیر به مشتریان تحویل داده شود، مشمول جریمه دیرکرد می شود و این مساله می تواند هزینه های زیادی به خودروسازان تحمیل کند. بعبارت دیگر، تأخیر در شماره گذاری و تحویل خودرو ها منجر به پرداخت جریمه از طرف خودروسازان می شود.
از سوی دیگر، خودروسازان موظف به دریافت مجوزهای لازم از سازمان های مرتبطند و تأخیر حتی یک روزه در این پروسه منجر به تجمع خودرو ها در پارکینگ خودروسازان به میزان تولید روزانه می شود. یعنی اگر فقط یک روز مجوزهای ضروری جهت خودرو ها صادر نشود، هزاران خودرو از کارخانه وارد پارکینگ خودروسازان می شود و تعداد خودرو های دپوشده بیشتر می شود.
کارشناسان بر این عقیده اند که برخی خودروسازان به سبب قیمت گذاری دستوری با تولید و دپوی خودرو به بهانه استاندارد درصدد افزایش قیمت در کارخانه هستند؛ همین طور برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که بدهی بالای خودروسازان به قطعه سازان که حالا به بالای ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده دیگر عامل دپوی خودرو در پارکینگ شرکت هاست.
در مجموع دپوی خودرو به هر بهانه ای که باشد چه شیوه فروش و بدهی و چه گروکشی برای دریافت مجوز افزایش قیمت، نه به سود تولیدکنندگان همچون خود خودروسازان و قطعه سازان است نه به سود بازار و مصرف کنندگان. بدین سبب بهتر است متولیان امر بصورت جدی نسبت به روان شدن پروسه عرضه خودرو ها اقدام نمایند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب